Kennisartikel
30 november 2021

Zorgeloos starten met ondernemen: 5 tips

020

Het hebben van een eigen onderneming is véél ballen in de lucht houden; elke dag, óók in het weekend en zelfs op vakantie. Maar met goede financiële resultaten, een fijne en groeiende klantenkring en uitdagende opdrachten ben je trots op jouw onderneming. Houd dat goede gevoel vast en denk ook hier eens aan:

Opstarten

Alle begin is moeilijk, zo ook het opstarten van een onderneming. Dat begint met het schrijven van een ondernemingsplan, het bedenken van een bedrijfsnaam én het organiseren van de zakelijke administratie. Daarom is het belangrijk om je te verdiepen in alle plichten en rechten die je als ondernemer hebt. Zo dien je je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel én de Belastingdienst, ook ontvang je een btw-nummer waarmee je facturen mag opmaken en versturen.

Omzetbelasting afdragen

In plaats van een maandelijks loon, ga je op directe wijze je eigen geld verdienen. Maar waar normaliter het bedrijf van loondienst belastingen afdraagt, dien je dit nu zelf te doen. Maandelijks, per kwartaal óf één keer per jaar dien je een aangifte te doen bij de Belastingdienst. Bereken altijd het juiste btw-tarief voor opdrachten en vermeld deze duidelijk op facturen, om op een later moment efficiënt aangifte te doen. En maak altijd gebruik van een zakelijke bankrekening.

Verzekeringen afsluiten

Het is mogelijk om een speciale verzekering af te sluiten, voor het geval dat je bijvoorbeeld een ongeluk overkomt. Je bent namelijk als ZZP niet standaard verzekerd van inkomen, zoals wanneer je in loondienst werkt. Een verzekering voor beroepsaansprakelijkheid en transportzaken zijn voorbeelden die ook het overwegen waard zijn. Starters krijgen vaak aantrekkelijke aanbiedingen van vele verzekeraars én hebben keuze uit verschillende opties om de belangrijkste risico’s af te dekken. Laat je goed informeren door een deskundige.

Bewaarplicht

Iedere ondernemer dient te voldoen aan een bewaarplicht. Dat houdt in dat de administratie van je bedrijf altijd zeven jaar bewaard moet worden. Dit geldt voor primaire en secundaire administratie. Naast (primaire administratie) facturen en bankafschriften, bewaar je dus ook o.a. jouw agenda, je rittenregistraties (secundaire administratie). Houd je administratie dus inzichtelijk én ontwikkel een handige manier van archiveren.

Belangenvereniging

Het kan interessant zijn om je aan te sluiten bij een belangenvereniging, een voorbeeld hiervan is ZZP Nederland. Naast informatie over ontwikkelingen binnen de branche, kan je bijvoorbeeld advies ontvangen over thema’s zoals rechtsbijstand.

Hommersom en Van Herwijnen is gespecialiseerd in belastingwetgeving, accountancy en administratieve dienstverlening. Als Van Wijk Verf-kennispartner geven zij bedrijfsadvies, bijvoorbeeld hoe je jouw bedrijf optimaal afstemt op de huidige belastingwetgeving. Het is zeer verstandig, wanneer je onzeker bent over jouw bedrijfsvoering, eens in gesprek te gaan met een accountant: met specialistische kennis en passend advies krijg je in een kort tijdsbestek een helder beeld over het optimaliseren van uw fiscale bedrijfsvoering.

Meer weten?

Je persoonlijk adviseur vertelt je natuurlijk graag meer. Of je kan ook altijd bellen naar onze hoofdvestiging in Tiel via: 0344 – 614 141. Of met de dichtstbijzijnde locatie.

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Van Wijk Verf? Volg ons op Facebook of LinkedIn.

Vragen over dit artikel?

Of kunnen we je ergens anders mee helpen? Vul dan ons contactformulier in of bel ons direct.

Eric en Gertjan

Verkoop binnendienst