zorgeloos-ondernemen

Zorgeloos starten met ondernemen: 5 tips

Zorgeloos starten met ondernemen: 5 tips 800 400 Van Wijk Verf

Het hebben van een eigen onderneming is véél ballen in de lucht houden; elke dag, óók in het weekend en zelfs op vakantie. Maar met goede financiële resultaten, een fijne en groeiende klantenkring en uitdagende opdrachten bent u trots op úw onderneming. Houd dat goede gevoel vast en denk ook hier eens aan:

Opstarten
Alle begin is moeilijk, zo ook het opstarten van een onderneming. Dat begint met het schrijven van een ondernemingsplan, het bedenken van een bedrijfsnaam én het organiseren van de zakelijke administratie. Daarom is het belangrijk om u te verdiepen in alle plichten en rechten die u als ondernemer heeft. Zo dient u zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel én de Belastingdienst, ook ontvangt u een btw-nummer waarmee u facturen mag opmaken en versturen.

Omzetbelasting afdragen
In plaats van een maandelijks loon, gaat u op directe wijze uw eigen geld verdienen. Maar waar normaliter het bedrijf van loondienst belastingen afdraagt, dient u dit nu zelf te doen. Maandelijks, per kwartaal óf één keer per jaar dient u een aangifte te doen bij de Belastingdienst. Bereken altijd het juiste btw-tarief voor opdrachten en vermeld deze duidelijk op facturen, om op een later moment efficiënt aangifte te doen. En maak altijd gebruik van een zakelijke bankrekening.

Verzekeringen afsluiten
Het is mogelijk om een speciale verzekering af te sluiten, voor het geval dat u bijvoorbeeld een ongeluk overkomt. U bent namelijk als ZZP niet standaard verzekerd van inkomen, zoals wanneer u in loondienst werkt. Een verzekering voor beroepsaansprakelijkheid en transportzaken zijn voorbeelden die ook het overwegen waard zijn. Starters krijgen vaak aantrekkelijke aanbiedingen van vele verzekeraars én hebben keuze uit verschillende opties om de belangrijkste risico’s af te dekken. Laat u goed informeren door een deskundige.

Bewaarplicht
Iedere ondernemer dient te voldoen aan een bewaarplicht. Dat houdt in dat de administratie van uw bedrijf altijd zeven jaar bewaard moet worden. Dit geldt voor primaire en secundaire administratie. Naast (primaire administratie) facturen en bankafschriften, bewaart u dus ook o.a. uw agenda, uw rittenregistraties (secundaire administratie). Houd uw administratie dus inzichtelijk én ontwikkel een handige manier van archiveren.

Belangenvereniging
Het kan interessant zijn om u aan te sluiten bij een belangenvereniging, een voorbeeld hiervan is ZZP Nederland. Naast informatie over ontwikkelingen binnen de branche, kunt u bijvoorbeeld advies ontvangen over thema’s zoals rechtsbijstand.

Hommersom en Van Herwijnen is gespecialiseerd in belastingwetgeving, accountancy en administratieve dienstverlening. Als Van Wijk Verf-kennispartner geven zij bedrijfsadvies, bijvoorbeeld hoe u uw bedrijf optimaal afstemt op de huidige belastingwetgeving. Het is zeer verstandig, wanneer u onzeker bent over uw bedrijfsvoering, eens in gesprek te gaan met een accountant: met specialistische kennis en passend advies krijgt u in een kort tijdsbestek een helder beeld over het optimaliseren van uw fiscale bedrijfsvoering.